TWO SIMPLE TECHNIQUE LEADING TO "SPEED BUSINESS GROWTH"
Hari ni saya bersama tiga orang sahabat ushawan yang hebat. Afida dari
Johor (Ayden STEM Kids), Maizura dari Sepang (Bright Mind Academy) dan Azlinda
dari Kuantan (Genius Atfal). Afida ni memang ambil program 'one to one'
coaching dengan saya. Hari ni saya sharekan dengan afida, maizura dan azlinda
tentang beberapa perkara yang saya rasa sahabat-sahabat ushawan di fb juga
berminat nak tahu.
01.Fokus and Direction: Sebagai ushawan kita kena tahu apa fokus kita dan kemana arah yang kita nak
tujui (direction). Tanpa fokus dan direction setiap aktiviti yang kita buat
tidak akan ada impak yang pasti. Tapi apa yang lebih penting lagi kita kena
tahu 'dimana stage bisnes kita sekarang?'. Adakah di stage 'Unknown, Known, Brand
atau Utility'. Sebab di setiap stage kita akan buat aktiviti yang berbeza-beza.
Ada usahawan yang berada di stage 'unknown' tapi sibuk keluarkan produk
bermacam-macam dan akhirnya bisnes akan rugi dan tak dapat bertahan.
Jadi nasihat saya sebagai ushawan kita kena tahu kita berada distage
mana dan kemana arah perjalanan bisnes kita, dari situ barulah kita rancang
aktiviti.
02. Breakthrough: Pernah stuck dalam business atau rasa bisnes kita tak
kemana-mana. Sale berada di tahap yang sama, tiada perkembangan dari segi agent
atau cawangan dan juga taida penambahan pelanggan. Jika bisnes kita ditahap
ini, inilah yang saya namakan 'stagnant stage'.
Di stage ini kita perlukan teknik untuk 'breakthrough' ataupun untuk
teruskan progress. Jadi untuk mudahkan pemahaman saya kongsikan paparan grafik
untuk kita jadikan paduan bila bisnes kita berada ditahap stagnent.
Apa yang kita perlu buat adalah senaraikan semua aktiviti bisnes kita dan kemudian bahagi-bahagikan mengikut empat (4) kategori seperti diatas. Action plannya saya dah kongsikan dipaparan grafik di atas. Jadi kalau business kita di tahap 'stagnant', gunakanlah 'productivity matrix' ini untuk saring aktiviti kita. Fokus kepada aktiviti yang memberikan 'high impact' dan insyAllah 'sale hanya akan menjadi side effect sahaja'.
Apa yang kita perlu buat adalah senaraikan semua aktiviti bisnes kita dan kemudian bahagi-bahagikan mengikut empat (4) kategori seperti diatas. Action plannya saya dah kongsikan dipaparan grafik di atas. Jadi kalau business kita di tahap 'stagnant', gunakanlah 'productivity matrix' ini untuk saring aktiviti kita. Fokus kepada aktiviti yang memberikan 'high impact' dan insyAllah 'sale hanya akan menjadi side effect sahaja'.
Comments
Post a Comment