NEW ERA OF MARKETING

saya rasa sebelum kita memahami tentang pemasaran ada baiknya kita juga memahami sedikit sebanyak tentang latarbelakang aktiviti pemasaran dan kaitannya dengan prekembangan aktiviti keushawanan. Saya bahagikan posting saya mengikut abad supaya kita dengan mudah nampak perbezaan fokus aktiviti utama pemasaran.

Pemasaran di Abad Ke-16: Era pemasaran sebenarnya mula rancak bermula pada kurun ke-16 lagi, cumanya pada kurun ke-16 kekuatan pemasaran bergantung pada konsep 'Made to Order'. Kebanyakan produk pada era ini adalah berasaskan kraftangan dan dayasaing bisnes bedasarkan reputasi, diera ini tiada lagi konsep BRANDING@penjenamaan. Kerjaya sebagai Tukang@Artisan adalah sangat dihormati pada waktu tu.

Pemasaran di Abad Ke-17 dan 18: Apapun pada kurun ke-17 dan 18 ushawan sudah beralih arah ke sektor industri (Manufacturing Era), kekuatan pemasaran bergantung kepada pemilikan mesin. Produk tidak lagi unik tetapi mula dikeluarkan secara 'mass production' dan 'standard' adalah amat diutamakan. Dengan bermulanya era industri produk dapat dimiliki dengan harga yang lebih murah.

Pemasaran di Abad Ke-19: Pada kurun ke-19 pula pemilik kilang (mesin) mula mengetahui kekuatan sebenar industri bukan terletak pada mesin dan pengeluaran tetapi pada banyaknya jualan. Strategi baru mula dirangka dengan mengukuhkan dan menambah 'sales network'. Dengan strategi ini jualan dapat ditingkatkan dan kos pengeluaran semakin dapat dikurangkan.

Pemasaran di Abad Ke-20: Apabila bisnes semakin rancak berkembang maka semakin ramailah 'player@pesaing' masuk pasaran. Kebanyakan produk yang sama mula dikeluarkan dan pesaingan bergantung kepada teknik 'mass marketing'. Pada kurun ke-20 pengiklanan dan pemasaran di TV dan Radio mula mendapat perhatian dan wujudlah stesen-stesen TV dan Radio untuk support aktiviti pemasaran. Persaingan aktiviti pemasaran mula menjadi strategi bisnes dan ushawan mula tahu tentang pentingnya keunikan (differentiation) dan fokus kepada kehendak pelanggan. Pada kurun ke-20 lah bermulanya era sebenar bagi aktiviti pemasaran.

Pemasaran di Abad Ke-21: Kini kita berada di abad ke-21 dimana keunikan sahaja tidak lagi menjadi strategi utama pemasaran. Pelanggan bukan sahaja memandang keunikan sebagai salah satu faktor penentu tetapi juga mementingkan 'perkhidmatan@service' dan 'total experience' semasa dan sesudah berurusan dengan sesuatu produk@brand. Kecanggihan teknologi dan inovasi membuatkan keunikan pada produk hanya dapat bertahan sekejap sahaja. Abad ke-21 adalah persaingan terhadap 'total experience' dimana emosi pengguna menjadi pengukur kepada kejayaan dan kegagalan ushawan.

Ringkasnya, saya telah kongsikan dan jelaskan tentang perubahan pada aktiviti pemasaran mengikut stage didalam industri. Sekiranya saya tanya apakah fokus strategi aktiviti pemasaran bisnes kita hari ini. Apakah jawapannya? Adakah kita masih menggunakan strategi di abad ke 16 ataupun sudah sepatutnya kita mengubah strategi ke abad- 21.
Saya juga ada sediakan link untuk posting ini dikongsi dan dimuat turun. Ada sedikit penambahan maklumat di Ebook seperti: Ringkasan Fokus Aktiviti Pemasaran & 

Industry Strength. http://bit.ly/NewMarketingEra

Comments

Popular posts from this blog

GRANT AND FUNDING FOR SME ENTREPRENEUR

OEM-ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURER

Nasihat Untuk Usahawan Muda