4 DEADLY MARKETING MISTAKE

Kebanyakan ushawan menjalankan aktiviti pemasaran sebagai salah satu 'event khusus' terutamanya bila ada 'new product launching' dan 'promotion'. Ini sebenarnya adalah tanggapan yang tidak tepat. Pemasaran adalah satu PROSES DAN BUKAN EVENT KHUSUS, proses maksudnya aktiviti yang berterusan. Apa yang berbeza adalah OBJEKTIF, BUDGET & KEKERAPAN aktiviti pemasaran itu dibuat apabila bisnes berada pada stage dan pasaran yang berbeza. Contohnya kita lihat syarikat pengeluar kereta seperti PROTON akan mengeluarkan 'teaser' sebelum 'new product launching' untuk membuatkan pelanggannya tertanya-tanya@ternanti-nanti untuk melihat design kereta yang bakal keluar sebagai salah satu stage 'awareness' bagi produk kereta baharu mereka. Objektif, budget dan kekerapan untuk tujuan 'awareness' di peringkat 'teaser' ini sudah tentu berbeza apabila PROTON mengiklankan kereta lain yang telah sedia-ada dipasaran.

Kesilapan kedua apabila aktiviti pemasaran diletakkan hanya pada jabatan/unit pemasaran sahaja. Sebenarnya aktiviti pemasaran adalah tugas dan tanggungjawab setiap dari kakitangan dan rakankongsi perniagaan. Bagaimana staff kita bercakap didalam telefon, bagaimana receptionist menyambut pelanggan, bagaimana kita menggambarkan bisnes kita media sosial semuanya mempamerkan imej dan BRAND bisnes yang kita cuba tonjolkan.

Kesilapan ke tiga berlaku kita menggangap aktiviti pemasaran sebagai 'expenses'. Pemasaran harus dilihat sebagai aktiviti yang akan memberikan pulangan kepada syarikat ataupun memberikan Return on Investment (ROI). Bila kita menggangap pemasaran sebagai 'expenses', ini bermaksud kita tidak mempunyai target untuk dicapai, maka jadilah aktiviti sia-sia atau 'expenses' sahaja.

Keempat, kesilapan yang biasa dibuat oleh ushawan adalah mensasarkan aktiviti pemasaran dan pengiklanan hanya kepada pelanggan baru dan tidak memperdulikan 'existing customer'. Ramai ushawan tahu tentang 'Customer Service', 'Customer Retention', 'Customer Relationship Management', Customer Loyalty' dan bermacam-macam lagi terma yang menunjukkan pentingnya menjaga pelangan yang sedia ada tetapi tetap mensasarkan semua aktiviti pemasaran kepada pelangan baru@potential customer. Teknik yang ideal bagai sasaran aktiviti pemasaran adalah 50/25/25. Iaitu 50% aktiviti disasarkan kepada 'existing customer', 25% kepada 'potential customer' didalam segment pasaran yang sama dan 25% lagi kepada 'stranger' seperti aktiviti exhibtion, pengiklanan di suratkabar, email blast dan lain-lain.

Akibat dari 4 kesilapan diatas: brand anda tidak dikenali, pembaziran wang, tiada impak pada sale (revenue) dan tiada pelangan tetap (loyal customer).

Comments

Popular posts from this blog

GRANT AND FUNDING FOR SME ENTREPRENEUR

OEM-ORIGINAL EQUIPMENT MANUFACTURER

Nasihat Untuk Usahawan Muda